Centurion Mk2 (PNBJVG) (27.710)

CENTURION Mk 2 BJÆRGNINGSVOGN.

Bjærgningsvogn Centurion (BJVG CENT) anvendes til at bjærge havarerede kampvogne på kamppladsen. Med andre ord, kan man kalde den for en pansret kranvogn.

BJVG CENT er teknisk set bygget på den samme undervogn som Centurion kampvognen, dvs. at  undervognen med vejhjul, drivhjul m.v er den samme som på kampvognen og er altså fuldt ombyttelige. Ovenpå undervognen, er der bygget en pansret kasseformet overbygning, der er udstyret med et kraftigt spil, der kan trække op til 90 T og en “spade”, som kan bruges til at bjærge en havareret kampvogn og efterfølgende bugsere den på værksted eller lign.

BJVG CENT kom i operativ tjeneste ved de pansrede bataljoner første gang i 1957 (fire år efter at Danmark havde modtaget Centurion kampvognene) og afløste dermed M32 BJVG, der var bygget på samme platform som M4 Sherman. BJVG Shermen var bl.a. p.g.a sin størrelse og egenvægt, ikke i stand til at bjærge Centurion kampvognen under alle forhold, hvorimod BJVG CENT , med sine 48T (20 T mere end Sherman BJVG) kunne løse disse opgaver.

BJVG indgik i en bjærgningssektion ved de pansrede bataljoner, som ud over BJVG CENT bestod af en Centurion med et dozerblad, en REO Kranvogn (senere en M578), x antal gravemaskiner (Rendegravere) samt en SF i et hjulkøretøj.

BJVG CENT blev taget ud af operativ tjeneste ved de pansrede bataljoner i midten af halvfemserne og blev afløst af BJVG Leopard, som igen var bygget på samme undervogn som Kampvogn Leopard 1.

 

DATA:

  • Aktionsradius:           180 km
  • Vægt                :            48 T
  • Bredde            :            3.39 M
  • Højde              :            3.12 M
  • Længde           :            9.11 M
  • Bevæbning     :            1 st. 7,62mm LMG
  • Motor              :            12-cylinder Rolls-Royce Meteor MK IVB, 650 hp
  • Transmission:            5-speed, Merrit-Brown type Z51R

Beskrivelse af køretøjet er foretaget d. 01. december 2015.

Foreningens BJVG er i pæn stand og er selv kørt i garage med hjælp fra KØ (Henrik) og KMD (Aage). De opgaver der ligger foran os  er følgende:

  • Udskiftning af tændrør på hovedmotor, mangler stadig venstre side. (Blev afsluttet d. 13 DEC 2015).
  • Hjælpemotoren er udtaget og skal lige forkæles med nye tændrør og diverse remme og gummimanchetter. Den har kørt fint, så det skal den nok komme til igen. Årsagen til, at vi siger den kører fint er, at den bruger de antal liter olie som en hjælpemotor nu engang skal bruge, når den er operativ (Hjælpemotoren var ude d. 24 NOV 2015).
    • Så er hjælpemotoren på sin rette plads igen (15 MAR 2016). Nu mangler montering af diverse slanger, kabler etc.
    • Tak til PMVGRP for deres støtte med løftekapaciteten.
  • Samtlige motor og transmissionslemme skal have en ordentlig tur med pronto, olie og rå muskelkraft, idet de stort set ikke er til at løfte for mænd i vores alder, men det skal nok lykkedes. (Der er løbende brugt godt med pronto og olie, hvilket  har gjort underværker). 
  • Selve maskineriet i “tårnet”  holder vi indledningsvis fingrene fra, idet der for nærværende ikke er den nødvendige ekspertise i gruppen.
  • Vi skal også have kikket på kølesystemet, idet kølervæsken primært skal forefindes i systemet og ikke på gulvet, som det gør lige i øjeblikket.
  • Målet med det hele er, at den skal med til Åben Hede i JUN 2016 og også gerne deltage i vores eget Åbent Hus i MAJ. Nu må vi se.

NIHIL NIMIS MAGNUM – NIHIL NIMIS PARVUM

 

Vedligeholdelsesgruppens organisation

Vedligeholdelses-gruppen består af:

  • Jan Blom
  • Bjarne Rasmussen
  • Jan Rasmussen
  • Hans Henrik Sadolin Jørgensen
  • GRP støttes endvidere af besætningen på CENT kampvognen ligesom det modsatte er tilfældet, samt øvrige medlemmer i foreningen, der har de nødvendige kompetancer.  Tak for det.

Fotoalbum

BJVG2

Så er der plads

BJVG Hjælpemotor 2

Så er den ude

 BJVG6

Hjælpemotoren løftes ud

Hjælpemotoren løftes ud

BJVG4

Luftfilteret er vel ude

Luftfilteret er vel ude

 

Information fra opslagsværker:

Lukket for kommentarer.